Realitní trh se proměňuje. Co to znamená pro kupující? Především fakt, že se v nabídkách realitních makléřů začínají objevovat opravdu zajímavé nemovitosti. Potenciální zájemce má tak možnost se podívat, domluvit si prohlídku, a v neposlední řadě získává dostatek času na přemýšlení. Kromě toho se také otevírá dlouho nevídaná možnost podat vlastní cenovou nabídku. To ještě v nedávné minulosti často nebylo možné. U těch opravdu zajímavých nabídek docházelo k velkému přetlaku poptávky a nemovitosti byly rezervovány často i v řádů dní od zveřejnění nabídky. Současná doba tak poptávajícím přináší mnohem více klidu a prostoru pro přípravu.
Obsah článku
Nebojte se jednání
„Kupujícím bych především doporučil dívat se po nabídkách a u těch, které se jeví jako zajímavé, kontaktovat makléře. Trh se zpomalil a makléři se tak potenciálním zájemcům mohou ještě více věnovat. Jsou připraveni poradit, pobavit se o detailech nabídky, ale také budou ochotni jednat, pokud zájemci podají vlastní cenovou nabídku.“ Právě v tom je další velký rozdíl oproti minulosti. Zatímco ještě před pár měsíci byl převis poptávky nad nabídkou a prodejní cena se většinou určila až na základě aukce, dnes je prostor pro vyjednávání. Zájemci by se neměli obávat podat vlastní cenový návrh a vstoupit do jednání s makléřem. „Samozřejmě, že takové jednání nemusí vůbec vést k prodeji. Pokud majitel na prodej nespěchá a jde o zajímavou nemovitost, ochota prodat se slevou bude velmi malá. Ale může se stát, že majitel bude ochotný dojít ke kompromisu a k dohodě dojde.“ Bylo by tak chybou nechat si ujít zajímavou nemovitost jen kvůli původně neakceptované inzerované prodejní ceně.
Makléř na straně poptávky
Další možností, jak v takovém případě postupovat, je nechat se zastupovat makléřem. „Práce s poptávkou u nás není natolik rozšířená, ale v západních zemích jde o klasický postup. Zájemce o koupi nemovitosti si najme makléře, který pro něj vyhledává ideální nemovitost. V momentě, kdy se zájemci s makléřem na některé nemovitosti shodnou, vstupuje makléř do jednání místo zájemců.“ Úkolem makléře je získat pro své klienty co možná největší slevu z prodejní ceny. Případně mohou být nastaveny i další podmínky, ale sleva je v dané situaci pro většinu klientů prioritou. Makléř je pak placen podílem ze slevy, kterou dokáže vyjednat. Zájemce tak práce makléře vlastně nic nestojí, ale ušetří obrovské množství času a vyjednávání za něj převezme profesionál, který si umí poradit. „Důležitým rozdílem mezi vyjednáváním napřímo a v zastoupení makléřem jsou vlastní emoce, které v zájemci nemovitost vyvolává. Zkušený makléř je trénovaným vyjednavačem a dokáže se od emocí zcela oprostit a získat tak pro zájemce skvělé podmínky.“
Složitá období otevírají úplně nové možnosti. Profesionální makléř je připraven a schopen zastupovat i kupujícího. S plným nasazením dokáže zajistit podmínky, jaké si zájemce sám možná ani neumí představit. Také se v této situaci zvyšuje výhoda velké kanceláře, která má dostatek nabídek a makléři jsou zvyklí spolu vzájemně komunikovat.