Obsah článku
Koho se daňové přiznání týká?
Daň z nemovitých věcí se týká také těch, u jejichž nemovitosti došlo v roce 2022 k zásadní změně jako je například kolaudace, změna způsobu užívání nebo vynětí z půdního fondu. Povinnost platí ale také v případě úpravy výměry pozemku, nové přístavby, nástavby nebo naopak u částečné likvidace částí domu. Všechny tyto změny totiž ovlivňují výpočet výše daně.
Pokud jste v minulém roce nemovitost darovali, prodali nebo jinak pozbyli, musíte tuto skutečnost oznámit finančnímu úřadu. V případě, že jste v konkrétním kraji nějakou nemovitost například prodali, ale jiná nemovitá věc vám v něm zůstala, musíte také podat daňové přiznání.
Vlastním více nemovitostí
Pokud vlastníte nemovitostí více a ve vícero krajích, hlavním finančním úřadem pro vás bude úřad v místě vašeho bydliště. Zde pak podáte přiznání za všechny nemovitosti najednou. V případě nového spoluvlastnictví nemovité věci stačí, aby přiznání k dani podal jeden ze spoluvlastníků jako zástupce za všechny. Můžete tak ale učinit i samostatně, tedy podat každý daňové přiznání za svůj spoluvlastnický podíl.
Jak podat daňové přiznání?
Nejsnazším způsobem je využití online finančního úřadu, na kterém se přihlásíte do Daňové informační schránky plus (DIS+) a daňové přiznání podáte elektronicky. U daně z nemovitých věcí můžete využít předvyplnění daňového přiznání údaji z posledního přiznání. Pro případ, že budete daňové přiznání podávat poprvé, je k dispozici návodný průvodce:
sekce Formuláře → Nový elektronický formulář → Daň z nemovitých věcí → Vyplnit z průvodce
Průvodce je k dispozici také zde, stačí kliknout na Daň z nemovitých věcí a následně Vyplnit z průvodce.
Do kdy a jak je nutné daň uhradit?
Nejzazší lhůtou pro uhrazení daně z nemovitých věcí (nebo zálohy na tuto daň) je 31. května 2023. O této povinnosti vás bude Finanční správa informovat tradičně formou složenky. Majitelé datových schránek dostanou místo složenky informace pro placení daně z nemovitých věcí do svých datových schránek. Obdobně je tomu i v případě uživatelů DIS+, kteří najdou informace pro placení daně v DIS+ v sekci Nastavení a informace subjektu → Daň z nemovitých věcí a nebude jim již zaslána složenka.
Pokud byste chtěli informace k dani obdržet prostřednictvím e-mailu, je nutné si o toto požádat například prostřednictvím tohoto formuláře. Jen pozor na termín, žádost lze na příslušném finančním úřadě podat nejpozději do 15. března 2023. U poplatníků, kteří platí daň prostřednictvím SIPO, bude provedena úhrada daně tímto způsobem.